1. Animation / Motion Graphics
OMG (Oh My God)

Motivation:

OMG var også den følelse juryen sad tilbage med, efter at have gået arbejdet igennem. Et fantastisk legende animationssprog, som er virkelig godt integreret i den digitale oplevelse. Odense kommune har fået et grafisk univers der er tiltalende, har blink i øjet og som løfter den digitale oplevelse til et niveau, der ikke normalt findes i den verden.

Tillykke til Stupid Studios og Odense Kommune.

2. U/X
Spell Up

Motivation:

Hvordan lærer man børn at stave på en sjov og overraskenden måde? Man gør det til et spil som alle kan være med på, men som stadig overrasker med fantastisk intuitiv teknologi og smukt design, som til sammen giver en meget naturlig og gennemført bruger oplevelse.

Tillykke til Hello Monday og Google.

3. App Design
Zulu BFF

Motivation:

TV er en platform som er ved at finde sin nye berettigelse, og i disse “content a la carte” tider, bliver man nødt til at prøve at gøre noget nyt. Med Zulu BFF har Zulu turde udfordre den normale TV oplevelse og Hello Monday har givet det et grafisk formsprog som understøtter konceptet ekstremt godt. Lækker typografi, flot farvepalette og lækre animationer binder app’en sammen og giver en ny dimension til TV kigning, som kommer til at inspirere mange ud i fremtiden.

 

Tillykke til Hello Monday, TV2 Zulu og Carlsberg

4. Responsive Design
danbolig.dk

Motivation:

Responsive design er en hygiejnefaktor i disse dage, men vi er stadig ved at finde ud af hvordan man bedst designer til alle skærme på én gang. Vinderen har formået at udnytte skærmen på en meget velovervejet facon, som passer til både traditionel og touch-baseret navigation. Designet er meget skræddersyet, og bygger mere på indsigter end konventioner, og det er lykkedes rigtig godt. Tillykke til både kunde og bureau for en progressiv løsning, der gør det sjovere og lettere at købe bolig, på tværs af devices.

Tillykke til Magnetix og danbolig.

5. Digital Design
Spell Up

Motivation:

Underholdning møder undervisning og gamification med fantastisk håndværk i Google Spell Up. Et gennemført grafisk univers, som elegant underbygger en metafor omkring indlæring i form af klodser der bliver stablet. Man bliver ført fra opgave til opgave med lækre animationer, og børn i alle aldre bliver limet til skærmen. Virkelig gennemført eksekvering i idé, design og kode.

Tillykke til Hello Monday og Google.

6. Web Technology
Grillfaktor

Motivation: 

Grillfaktor er et overbevisende eksempel på en løsning, hvor der gennem mangfoldig brug af webteknologier er skabt en unik brugeroplevelse. Casen bygger på de data, der omgiver os i dagligdagen, og som sædvanligvis kun i ringe grad formår at blive bragt ind i en ny værdiskabende kontekst. Dette er med Grillfaktor løst til UG!

 

Tillykke til Molamil, Beginr og Superbrugsen med Grillfaktor.

7. App Technology
Sig det videre

Motivation:

Sig Det Videre benytter elegant et af nutidens primære kommunikationsmidler til at udbrede kendskabet til fortidens kommunikationsmuligheder. Gennem engagerende udfordringer i løsningen introduceres brugeren til, hvordan tidligere tiders kommunikationsløsninger fungerede. Sig Det Videre løser derved den stillede opgave på fornemmeste vis og må betragtes som et skoleeksempel på, hvordan mobile teknologier med fordel kan bruges til læring.

Tillykke til Molamil og Experimentarium.

8. Social Technology/API
The DNA Project

Motivation:

The DNA Project udnytter ikke blot social teknologi til at dele indhold, men giver brugerne mulighed for at påvirke den skabende proces, og de får derved en enestående indflydelse på kunstnerens musik. Løsningen adskiller sig derved positivt fra størstedelen af løsninger, der benytter sociale teknologier og demonstrerer elegant, hvordan sociale teknologier kan benyttes til at skabe dybe og engagerende brugeroplevelser og -relationer.

Tillykke til Hello Monday og j.viewz.

9. Innovative Use of Technology
Volvo Virtual Test Drive

Motivation:

Der er ofte langt mellem de gode eksempler på kommerciel udnyttelse af ny teknologi. The Volvo Virtual Test Drive udnytter på fornem vis Oculus Rift’s Virtual Reality headset til at give brugeren en overbevisende introduktion til den nye Volvo XC90. Brugeren får tydeligt en fornemmelse af bilens design og konstruktion, og løsningen eksemplificerer dermed, hvad man fremtidigt kan forvente af en Virtuel Reality produktpræsentation.

 

Tillykke til DigitasLBi og Volvo.

10. Response/Real Time Activity
Fang Europas Mest Punktlige Tilbud

Motivation: 

Via virkelige fly kommunikerer vindercasen i realtid, hvordan kunden – SAS – er det mest punktlige flyselskab. Målgruppen får derved en engagerende oplevelse, der cementerer budskabet om punktlighed. Samtidigt markedsføres flyselskabets destinationer og hyppigheden af afgange på en særdeles intelligent måde.

 

Tillykke til McCann og SAS.

11. Digital Cross Channel Marketing
Vinder: GGrønne Favoritter

Motivation:

Vindercasen er folkelig på den gode involverende måde. Juryen bemærker at det er modigt at bidragene fra de mange forskellige kanaler endte med at blive til dåsenavne – ægte crowdsourcing eller Crowd-outsourcing.

12. Social Media Strategy
Nederen Forældre

Motivation:

En sjov case med et klart budskab. Spot on strategi, med social first, der både bruger det bedste (og det værste) fra de sociale kanaler til at sprede budskabet. En case der virker.

Tillykke til & Co. , Banyo, Orchestra og Rådet for Sikker Trafik

13. Data Driven Marketing
Grund til bekymring? / Cause for alarm?

Motivation:

Juryen bemærker, at en meget stor del af indstillingerne i denne kategori handler om teknologi og targeting. Der var tale om fint håndværk, primært på det taktiske niveau. Vindercasen skiller sig ud ved at inddrage en stor mængde data fra en lang række kilder. Den store datamængde anvendes strategisk til at skabe en troværdig og solid brugeroplevelse, med gode resultater.

Tillykke til RelationshusetGekko; Roger; DM Partner, Geomatic og Falck

14. Cross Platform Content
Do It For Denmark

Motivation:

Prisen gives til en case, der på overbevisende facon har vist at kunne ”rejse” og anvendes på tværs af kanaler og samtidig være designet, så indholdet kan tilpasses de enkelte kanalers særlige egenskaber og styrker. Kundens særlige betydning på det danske marked kommunikeres overbevisende. Juryen lægger desuden vægt på at indholdet i omfattende grad er blevet distribueret, delt og kommenteret på tværs af platforme.

Tillykke til Robert/Boisen & Like-minded; Gobsmack; Radius Kommunikation; Be On; Nao Studios og Spies.

15. Interactive Film
Reebok Move

Motivation:

Interactive Film hører til de nyere digitale markedsføringsdiscipliner, omend mange af de foretrukne virkemidler er mere end velkendte. Man vinder derfor ikke DIA’s nye film-kategori alene på slowmotion video eller hotspots på produkter. Det gør man til gengæld, hvis man ikke stiller sig tilfreds med ‘as is’ – og sætter sig for at videreudvikle de interaktive virkemidler for at opnå en endnu bedre oplevelse på brugerens individuelle platform. Den tekniske eksekvering og kvaliteten af lyd- og billedside sætter Reebok-brandet i en styrkeposition, hvor konkurrenterne for alvor skal i træningstøjet, hvis de skal følge med.

Tillykke til Spring/Summer, Unit9 og DIKO for Reebok Move.

16. Online Film
Do it for Denmark

Motivation:

Gennem tiden har vi set talrige eksempler på mod og idérigdom fra rejsebranchens side. Her har vi at gøre med et værk, som ikke kun er modigt på Spies’ vegne, men som må ses som en indsigtsmæssig genistreg. Online-filmen fanger og fastholder brugere med en fundamental problemstilling og forvalter humor, fakta, oplevelse og sex på elegant og dragende facon. Som ‘klimaks’ tilbydes en løsning fra Spies – efterfulgt af en relevant aktivering. Filmens timing og eksekvering slår endegyldigt fast, at Do It For Denmark er årets absolut flotteste repræsentant for formatet Online Film.

Tillykke til Robert/Boisen & Likeminded; Gobsmack; Radius Kommunikation; Be On; Nao Studios og Spies.

17. Storytelling
Do it for Denmark

Motivation:

Hvad kendetegner en god historie? Et enkelt bud er, at det er en historie, man instinktivt har lyst til at fortælle videre i sit netværk. Digitale brugere bombarderes dagligt med gode historier, og kun de allerbedste formår at blive hørt til ende – og delt med andre. Det formår Do It For Denmark. At sex på ferien skal sikre vor nations fremtid, er det perfekte omslag for en fortælling, der bærer en indsigt og en optimisme, som de fleste modtagere automatisk drages af. Men det er ikke kun fortællingens indsigt, der evner at rejse rundt i de digitale medier – det gør brugernes interaktion også. Alt i alt har vi her at gøre med det mest potente bud på digital storytelling i 2015.

Tillykke til Robert/Boisen & Likeminded; Gobsmack; Radius Kommunikation; Be On; Nao Studios og Spies – Do It For Denmark.

18. Use of Gamification
Spell Up

Motivation:        

Det ligger i menneskets natur at konkurrere mod sig selv eller andre. Når vi spiller et spil, skærpes vores fokus og sanser – og vi begynder at lære. Spell-up rammer klokkeklart ned i denne fundamentale indsigt og bruger tilmed spilfunktionen med et højere globalt og humant formål for øje. Vi ser her, at gamification hverken behøver at være kommercielle engangsknald eller kedelige læringsspil, og spillet – fra idé til eksekvering – må skabe stolthed hele vejen til Googles hovedkontor i Silicon Valley.

Tillykke til Hello Monday og Google.

19. Social Media
Store Tudedag

Motivation:

Prisen gives til en case, der overbevisende formår at tiltrække, fastholde og engagere deres brugere i en løbende samtale via sociale medier. Med en indsigt der er intet mindre end ”rigtigt godt set”, formår vinderen at engagere en svær målgruppe på et afgørende tidspunkt i deres liv. Kanalerne er velvalgte, den kreative løsning er flot udført, og resultaterne taler helt for sig selv.

Tillykke til Vertic og Efterskolerne med Store Tudedag.

20. Branded Utility
Spell Up

Motivation:

Prisen for branded utility gives til en case der særlig høj grad giver brugerne en brandrelateret merværdi.   Ved at bruge teknologien kreativt, engagerer vinderarbejdet et bredt publikum, fremhæver et i forvejen kendt brand og demonstrerer på fornemste vis værdien ved en ny service.

Tillykke til Hello Monday og Google.

21. New Platform
Carlsberg Pegasus Platform

Motivation:

Det kan være en stor udfordring at være en global virksomhed med 500+ brands og mange markeder. Særligt hvis man på en og samme tid ønsker at skabe en entydig brand identitet, og at give de enkelte markeder muligheden for at skabe lokalt indhold på tværs af platforme. Vindercasen formår at skabe en ny platform, der langt hen ad vejen kan hjælpe til at løse den næsten umulige opgave.

Tillykke til Spring/Summer; DigitasLBi og Umbrella og Carlsberg

22. Integrated Multi Platform Campaign
Do it for Denmark

Motivation:

I ”Platforms” var der kategorier hvor uenigheden var stor. Det var i midlertidigt ikke tilfældet i denne kategori, hvor juryen, efter gennemgang af indsendelserne, blev enige på under 1 minut. Der var ingen tvivl om, at vinderarbejdet med sin geniale indsigt og sin sublime eksekvering er i en klasse helt for sig selv. Stor ros til både de skabende bureauer og den modige kunde.

Der er ikke mere at tilføje end…. Do it for Denmark.

Tillykke til Robert/Boisen & Likeminded; Gobsmack; Radius Kommunikation; Be On; Nao Studios og Spies.

23. Mobile Platform fra Krak Media Group
When I didn't have a mic I rapped on headphones

Motivation:

Vinderarbejdet anvender mobilens muligheder og allerede eksisterende adfærd ved at optage, afspille og uploade lyd. Casen går skridtet videre og lykkes med et brugeraktiverende koncept som også bringer det annoncerede produkts egenskaber aktivt i spil. I Danmark er det sjældent at idé, teknologi, coolness i mobile koncepter præsenteres så enkelt og lækkert til glæde for en særdeles kritisk målgruppe.

Tillykke til Crispin Porter + Bogusky, AIAIAI og Stones Throw og alle de medvirkende HIP HOP talenter for deres modige indsats i ‘When I didn’t have a mic, I rapped on headphones’.

24. DIA Future
Køb en kilometer

Motivation:

Målgruppemæssigt rammer denne løsningen plet, og ideen om en ny form for værdiudveksling mellem bruger og brand er også god. Vigtigt er det også at casen er skalérbar. Juryen ser gerne denne case i virkeligheden. Tillykke til Eva og August.

25. Pionér Award
Jakob Kahlen

Prisen gives til en person der igennem en årrække har været med til at sætte Danmark på verdenskortet, ved gang på gang at have været med til at definere hvordan digitalt design skal skæres.

Personen har ikke gjort det alene, men har været med til at skabe en kultur, hvor løsningen og ikke mindst kærligheden til faget er i centrum. En kultur som er forbilledlig og beundringsværdig, og som giver en lyst til at gå på arbejde – også om mandagen.

Det kræver også en særlig pionérånd at forlade en skude med så meget vind i sejlene, for at søge nye vande på den anden side af bordet. Vi i juryen glæder os til at følge karrieren og de smukke spor den efterlader på vejen.

Tillykke til Jakob Kahlen, B&O PLAY tidligere Hello Monday

PLATINSPONSOR
GULDSPONSOR
SØLVSPONSOR
PARTNERE