Mobile Platform
MobilePay

Motivation: – First mover i DK, er markedsleder, lækkert og intuitivt design samt brugergrænseflade.

Future Platform
Meebook e-læring 2.0

Motivation: her er et godt eksempel på at udvikle et værktøj som rent faktisk gør en forskel – sætter underviser og elev i kontakt samtidig med at elever kan forme studiegrupper og dele information.

Brand Site
Into The Arctic

Motivation: Juryen besluttede undtagelsesvist at honorere to arbejder da de begge på hver deres måde giver en unik, underholdende og informativ oplevelse.

Brand Site
Royalbeer.tv

Motivation: Juryen besluttede undtagelsesvist at honorere to arbejder da de begge på hver deres måde giver en unik, underholdende og informativ oplevelse.

Social Media
Aktivering af Nik & Jay som ambassadører for Galaxy S4

Motivation: Projektet har vist en enestående koordineret indsats på tværs af multiple sociale kanaler at aktivere Nik & Jays fanbase *og* koble dem til Samsungs produkter.

E-commerce
GoMacro

Motivation: “jeg får lyst til at spise sitet” så lækkert og indbydende er det.

Mobile Design
Uniqlo Recipe

Motivation: En spøjs blanding vil nogle nok sige. Tøj. Og madlavning. Men ikke desto mindre formår denne App at få det til at ligne det mest naturlige i verden. Det er en fornøjelse at se et lille dansk bureau levere sublimt eksekveret mobil design til et internationalt brand der i lang tid har været med til at løfte de digitale standarder. Godt gået!

Graphic Design
Magritte: The Mystery of the Ordinary

Motivation: Kunst og design kan have svært ved at gå hånd i hånd, men i dette tilfælde er det lykkedes at løfte en ellers passiv oplevelse med et modigt og gennemtænkt design til en interaktiv installation. Utraditionelt brug af navigation, grid, typografi, navigation og lydbillede lader design og kunst smelte sammen og blive ét.

WebDesign
Into The Arctic

Motivation: Dette website giver en sjælden oplevelse af at alle komponenter komplimenterer hinanden og samme løfter sig til et højere plan. Dette er tydeligt lige fra detaljegraden i ikonografien, over de lækre kompositioner, farvepaletten og helt til de charmerende animationer. Juryen var ikke i tvivl.

 

Consumer Durables
The Awesome Alliance

Motivation: Meget flot eksekvering, der på intelligent og nytænkende vis får forlænget oplevelsen af filmen og universet. Ved brug af gamification og fokus på leg og kreativitet som er en del af Legos kernehistorie, får de involveret og engageret deres brugere og får skabt en dybere loyalitet til brandet.

Media & Entertainment
Sing in Christmas with Telenor - duet with Robbie

Motivation: In a fun and creative campaign Telenor engaged with their customers in a very different way. By using digital tools they brought potential customers close to the famous pop star Robbie Williams and through that involvement, they raised awareness and managed to meet their aggressive sales budgets in December where the competition is extremely fierce.

Retail & E-handel
Airshoppen

Motivation: En omfattende og strategisk samt taktisk velgennemtænkt e-løsning, der på effektiv vis har formået at integrere partnere og på den måde skabt en helhedsoplevelse for kunden. Resultaterne taler for sig selv, flot.

Business to Business
Maersk Drilling Rekruttering

Motivation: Et glimrende og veleksekveret eksempel på hvordan store og mere traditionelle BTB virksomheder, i høj grad kan drage fordel af sociale medier og få engageret potentielle og eksisterende medarbejdere på ny vis. Maersk Drilling turde tænke i nye løsninger og er blevet belønnet med et stærkere employer brand og en større base af relevante potentielle medarbejdere.

Retail
IKEA Catalogue – Showroom at Home

Motivation: I branchekategorien har vi i år en vinder, der har digitaliseret vel nok et af mest ikoniske tryksager inden for detailhandlen, nemlig IKEA kataloget. Et katalog, der i modsætning til detailhandlens øvrige tryksager ikke blot er fyldt med skrigende tilbud men som er kendt for sin anvendelighed som både inspirations- og planlægningsværktøj. Nu er det så lykkedes at berige dette i forvejen værdifulde katalog med et helt nyt liv gennem en augmented reality app. Det må siges at være noget af en bedrift og derfor er vinderen af Retail også en klar sejr til IKEA og McCann

Non-Profit
Solkampagnen - Skru ned for solen, så skruer vi ned for Fetterlein

Motivation: Ved at turde at kreere en helt igennem irriterende og anstrengende kampagne og via diverse digitale platforme at bruge humor på højt plan der spredes via PR, har Tryg Fonden og Kræftens bekæmpelse fået skabt øget opmærksomhed omkring solens farliges stråler, så forhåbentlig får danskerne fremadrettet både skruet ned for solen og for Fetterlein.

FMCG
The Generous Upgrader

Motivation: By developing an intelligent digital tool Anthon Berg was able to engage with their target customers in the airport. By upgrading bad seats with good chocolate they gave their customers a good experience and created a small event that was very effectively spread via PR and social media and created a positives awareness around the brand and its products.

Financial Services
MobilePay

Motivation: Ved at tænke ud af boksen og turde betræde nyt land er det lykkedes Danske Bank at skabe en avanceret, meget brugervenlig og rost digital platform, som har skabt nye standarder for den finansielle verden og ikke mindst har udvidet deres kundeportefølje.

Public
Træn med Forsvaret

Motivation: En digital smart løsning der på en virkelig intelligent måde understøtter og skaber en god forståelse for Forsvarets kernebrand bl.a. ved at skabe en positiv samhørighed med brugerne.

Travel & Tourism
Fra gynger til geotargeting

Motivation: Et fremragede eksempel på hvordan man virkelig kan integrere den fysiske og digitale kundeoplevelse og gøre oplevelsen af sit brand komplet og velgennemtænkt og give sine kunder en sammenhængende og professionel oplevelse.

Healthcare & Pharma
NovoStream

Motivation: En nytænkende måde at bruge sociale medier til at højne sin interne kommunikation og skabe interaktion og socialt engagement med sine medarbejdere, så der frem for processer og dokumenthåndtering kommer fokus på mennesket og hvordan man arbejder sammen og får succes som teams.

Use of Mobile Technology
IKEA Catalogue – Showroom at Home

Motivation: En løsning, hvor verdens største tryksag, ved brug at kendt teknologi, løfter sig til et nyt niveau – og hvor IKEA skal anderkendes for at bruge teknologien til at aktivere kunderne digitalt – både til oplevelse og køb. Og så er brugergrænsefladen og oplevelsen sublim.

Use of Web Technology
Into The Arctic

Motivation: En løsning, hvor brug af teknologi afspejler situationen i Arktis lige nu og her med live feeds, tweets og blogs. En løsning hvor æstetik og teknologi følges ad – med sekventiel loading og gennemført detaljeringgrad.

Use of Social Technology
#happybeertime

Motivation: En løsning, som på en ny og anderledes måde, understøtter ”drive to shop” – fra den digitale verden til det fysisk miljø/værthus. En løsning, hvor distributionsleddet tænkt ind, og som lover en Plug’nPlay leverance. Juryen håber at se denne løsning bredt distribueret, og som en levedygtig succes.

Digital Business Strategy
QualityCare™

Motivation: Casen demonstrerer et digitalt, vedvarende lag over kerneforretningen. Platformen bliver således en udvidelse af produktet og samtidigt en relation ml. virksomhed og patient. Sidst, så er løsningen skalérbar.

Digital Cross-Channel Strategy
Fra Gynger til geotargeting

Motivation: Juryen har lagt vægt på casens kontinuitet og situationsbestemte valg af platforme og kommunikation. Det er ambitiøst for en 400 gammel have at implementeret en 360 graders løsning og vi glæder os over de flotte resultater.

Online Film
Sing in Christmas with Telenor - duet with Robbie

Motivation: En løsning der gør brug af det i forvejen velkendte videomedie og omdanner det til en interaktiv video, som fremstår unik for den enkelte bruger og som indbyder til bruger-deling på tværs af medier. Kampagnen fremstår ikke blot som stærk content generator, men formår også på overbevisende vis at integrere kerneydelsen WIMP som en naturlig del af kampagnens helhed.

Gamification
#happybeertime

Motivation: Med udgangspunkt i et velkendt koncept formår #happybeertime på fornem vis at redefinere måden hvorpå barer kan engagere og fastholde deres brugere. Spillet fungerer ikke blot for gæsterne på baren, men lykkes også, grundet inddragelsen af billeddelingstjenesten Instagram, at række ud mod ikke tilstedeværende brugere.

Cross-Platform Content
Solkampagnen - Skru ned for solen, så skruer vi ned for Fetterlein

Motivation: Med afsæt i en original ide evner kampagnen at tilpasse sig de enkelte kanalers særlige egenskaber. Kampagnen udfordrer ikke blot brugerne på deres måde at interagere og dele content med hinanden, men samtidig opbygges et fællesskab mod ét fælles mål. Det tidsaktuelle og banebrydende twist gjorde at ikke blot danskerne, men også nyhedsmedierne opsnappede budskabet om de tre s’er; skygge, solhat, solcreme.

Newsroom
En uge med FCK

Motivation: Med skarpt fokus på dynamisk relevant content formår fck.dk at engagere dets brugere. Et godt eksempel på hvordan der via owned media kan bygges fundament for yderligere dialog med brugerne på earned media og herved styrke relationen til fans og andre interessenter.

DIA FUTURE
Giv Slip

Motivation: Blandt mange gode cases vurderede juryen Giv Slip som den bedste. Casen adresserede netop kerneudfordringen i at skabe opmærksomhed omkring og italesætte problemstillingen på elegant vis. Det er således en original og anderledes idé.

Digital Excellence
Into The Arctic

Motivation: Into The Arctic modtager Digital Excellence prisen i år, da den har vundet i flest kategorier:

Digital Pioneer
Bo Tolstrup

Motivation: Pioner-prisen går i år til en person, der har stået i spidsen for et digitalt produkt, som vi ellers konservative danskere har taget til sig på rekordtid.

 

Udover at produktet, som vi kan afsløre med det samme er Mobile Pay fra Danske Bank, er ualmindeligt godt skruet sammen i både design og funktionalitet, så udmærker det sig ved at være lanceret for alle og ikke kun Danske Banks kunder.

 

Det er både rigtigt og modigt at have truffet den beslutning og man kan levende forestille sig, hvilke interne diskussioner der må have fundet sted på direktionsgangen. Men resultaterne taler for sig selv og i dag er Mobile Pay beviset på, at holdbare digitale produkter utvivlsomt er mere gavnligt for et brands renommé end vidtløftige imagekampagner.

 

Det kræver en person med ualmindelig stor faglig forståelse og organisatoriske evner at drive et så banebrydende produkt frem i en organisation af bankens størrelse. Derfor er det også en stor fornøjelse at kunne overrække prisen som Årets Digitale Pionér til Bo Tolstrup Christensen fra Danske Bank og sige et stort og velfortjent Tillykke!

PLATINSPONSOR
GULDSPONSOR
SØLVSPONSOR
PARTNERE